Perän paikkaus

_dsc2899

Hasselin A12 perä

Tuon Hasselbladin kanssahan tultiin sitten aikanaan siihen tulokseen, että ne epätasaiset valotukset johtuivat vuotavasta perästä… Avaaminen tosiaan paljasti valotiivisteiden olevan todella huonossa kunnossa. Haperoa, murenevaa vaahtomuovia… sellainen ei todellakaan pidä valoa loitolla. Tovin kun tutki internettiä, niin tuo paljastui tyyppiviaksi tai voisi jopa sanoa ominaisuudeksi. Mutta siihen olisi helppo korjauskeino.

_dsc2901

Perä osissa

Tuosta perästä vaan otetaan pois tuo takakansi eli siis se levy, jossa on sarjanumero. Se on jokusella ruuvilla kiinni, ihan normaaleita miinusmeisselin ruuveja… Kun ruuvit on poistettu, niin hieman avitetaan siitä pellin reiästä ruuvarilla, että saadaan kansi kivasti pois. Sieltä sitten tulee esiin se tiiviste…

_dsc2902

Puhdistettu folio

Tuosta metallifoliosta pitäisi saada se vanha vaahtomuovi pois. Itse raaputin suurimmat pois puukolla ja lopuksi ne liimat liuotin virukankeella (on jostain eksynyt sellainen kasikymppinen pullo, niin tuohon sitä on kätevä käyttää). Samalla voi muitakin osia puhdistella. Sitten vaan askartelemaan sopivaa palasta tuon folion päälle.

_dsc2903

Uusi vaahtomuovi paikallaan

Kun tuo homma on hoidettu voikin sitä mestariteosta alkaa sovittelemaan perän rakenteisiin… Siinä ei pitäisi olla ongelmaa jos tiiviste on saatu leikattua tuon folion kokoiseksi, eikä se ole liian paksua materiaalia. Liian paksu tiiviste vaikeuttaa tuon pellin laittoa paikalleen tai jopa tekee siitä mahdotonta.

_dsc2904

Tiivistesetti paikallaan

Noin. Sitten vaan huolellisesti perä kasaan ja kokeilemaan korjaantuiko vuoto. Ainakin taskulampputesti näytti korjauksen onnistuneen. Lopullinen totuus selviää sitten, kun ensimmäistä kertaa kuvailee kunnon auringonpaisteessa. Eli ei ollut kovin vaikeaa.

Kiitokset peetille, joka ystävällisesti lähetti tuota sopivaa tiivistettä.

~ Kirjoittanut Mikko : 19 helmikuun, 2009.

8 vastausta to “Perän paikkaus”

  1. Arvostan. Sä oot mun idoli. Selitit vielä homman niin, että jopa punapää hiffaa. Ehkä vielä joskus toinen Mamiyoista pääsee avattavaksi…

  2. Tästä kuvitetusta korjausvinkistä voi olla vielä monelle saman asian kanssa tuskailevalle apua. Ei muuta kuin testikuvia paukuttamaan. Mä olen noihin puhdistuksiin käyttänyt apteekista ostettua isopropyylialkoholia, ja jämerämpänä vaihtoehtona CRC:n Super Gasket Removeria. Jälkimmäinen toimii pirun hyvin esim kameran nahkojen irrotuksessa liimajäämien ym räyskien poistamiseen peltipinnoilta, tuoteselosteessa sanotaan kyllä irroittavan maalitkin pellistä, mutta lyhemmällä liotusajalla ainakin mulla on kameran pohjamaalit jääneet paikoilleen.

    • Toivottavasti on joo apua jollekin jos joskus saman asian kanssa tuskailee. Jos tuossa viikonloppuna olisi sellaista kirkasta keliä, niin pääsisi kunnolla kokeilemaan miten onnistui. Ainakin siinä lampputestissä muutos oli huomattava. Tollanen CRC:n myrkky vois olla joo toimivaa jos yhtään enempää olisi poistettavana.

  3. Joko?

  4. […] viimeistään voi todeta sen Hasselin perän paikkauksen onnistuneen. Tuolla reissulla kuitenkin aurinko paistoi aika kirkkaasti ja monta kertaa vielä […]

  5. Pari lisäystä Mikon loistaviin ohjeisiin. Jos teillä vielä on kummia häiveitä valotuksessa, niin katsokaapa kasetin päätyuran tiivisteen kunto, joka muuten on pakkasessakin notkeaa mustaa villalankaa. Siihen kun tuppaa vuosien varrella kerääntymään kaikenlaista töhkää. On myöskin helppo uusia.Alä liimaa, sillä liima tekee langasta tönkön.Taita päät noin sentin verran kaksenkerroin ja tunge rakoon. Raapiintuneet mattavärit voi paikata textmark;in mustalla huopakynällä. pinnasta tulee matta kun pyyhkäsee sormella värjätyn kohdan yli kevyesti. Kyseisen uran peltiset päädyt on saumoista myös kitattava jollain mustalla kitillä. Rapisevat varsinkin kovakouraisessa filmipitimen sisäänlaitossa ajan myötä. Sama pätee myös toiseenkin puoleen kasetissa, eli filmin kelausvivun puoleiseen päätyyn. Kaareva takakuori on muistaakseni kiinni kahdella ruuvilla kasetin sisäpuolelta, sekä sarjanumeropellin kulmista. Niin lähtee irti rataskoneistosta. Tai pitäisikö sanoa toisinpäin 🙂

Jätä kommentti